Sign in

close
Create an Account

Shopping cart

close

(B+) Čo je lepšie pre udržanie hmotnosti: Diéta alebo cvičenie?

Podľa nových výskumov z University of Colorado je cvičenie rovnako dôležité ako diéta, pokiaľ ide o udržanie hmotnosti. Tí, ktorí znížili svoju váhu a ďalej si ju udržiavali, spálili o 300 kalórií denne viac ako tí, ktorí mali na začiatku štúdie normálnu telesnú hmotnosť. (A z týchto kalórií bolo 180 spálené fyzickou aktivitou.) Výskum naznačuje, že fyzická aktivita, skôr než znižovanie príjmu kalórií, bola zodpovedná za udržanie hmotnosti. Inými slovami, pre zníženie váhy je rozhodujúce zmena stravovacieho režimu, pre udržanie získanej váhy je nutné udržiavať fyzickú aktivitu

Ak ste niekedy počuli príslovie, „břušáky sa vyrábajú v kuchyni,“ nie ste sami. Hovorí sa, že to, čo jete, je oveľa dôležitejšie pre udržanie nechcených kilogramov na dištanc, než chodenie do posilňovne alebo behanie. Ale teraz je tu výskum, ktorý naznačuje, že opak by mohol byť pravdou – aspoň pokiaľ ide o zachovanie váhy, ktorú ste chudnutím dosiahli.

Výskumníci z University of Colorado Anschutz Health and Wellness Center, publikovali v časopise Obesity výskum porovnávajúci tých, ktorí už schudli a udržali si hmotnosť jeden rok (vážili okolo 68 kg), a dve ďalšie skupiny ľudí: jedni s normálnou telesnou hmotnosťou (okolo 68 kg – podobná telesná hmotnosť ako „udržovatelia váhy“) a druhí, ktorí mali nadváhu (okolo 97 kg, teda BMI podobné tomu, čo “ udržovatelia váhy“ mali predtým, než schudli).

Celkový denný energetický výdaj účastníkov (TDEE) alebo množstvo spálených kalórií, boli merané pomocou vzoriek moču. Takisto bola meraná úroveň ich metabolizmu, aby sa zistilo, koľko ich denného TDEE pochádza z pokojovej fázy a koľko z fyzickej aktivity.

Počas štúdie si všetky skupiny udržali svoju váhu – čo znamená, že celkový energetický výdaj alebo počet kalórií, ktoré účastníci za deň spálili, sa rovnal množstvo kalórií, ktoré prijali. Výskumníci zistili, že celkový výdaj energie u “ udržovateľov váhy“ je vyšší než u skupiny s normálnou hmotnosťou a podobný ako v skupine s nadváhou. To ukazuje, že ľudia, ktorí pred štúdiou stratili na váhe a udržujú si ju, prijímali podobné množstvo kalórií ako skupina s nadváhou. Tak prečo “ udržovatelia váhy“ nenabrali všetky kilá späť? Výskumní pracovníci veria, že to súvisí s ich zvýšenou fyzickou aktivitou: „udržovatelia váhy“ spálili zhruba o 300 kalórií za deň viac, ako skupina s podobnou telesnou hmotnosťou – pričom 180 kalórií bolo spálené fyzickou aktivitou. Jednou z nich bola chôdza, “ udržovatelia váhy“ robili denne viac krokov ako všetci ostatní – 12 100 versus 8 900 (skupina s normálnou telesnou hmotnosťou) a 6 500 (skupina s nadváhou).

Keď človek chudne, jeho telo prejde niekoľkými metabolickými adaptáciami, ktoré sa pokúšajú dostať ho späť na počiatočnú hmotnosť, uviedla spoluautorka štúdie Danielle Ostendorf, Ph.D., postdoktorandka Health and Wellness Center na Colorado University Anschutz. Pri nižšej telesnej hmotnosti spaľujete menej kalórií ako pri vyššej. Takže buď znížite príjem kalórií alebo ich budete viac spaľovať (skrze fyzickú aktivitu) – alebo kombináciou oboch – aby ste si hmotnosť udržali. „Na základe zistení našej štúdie sa zdá, že úspešní“ udržiavateľné váhy „sa viac spoliehajú na výdaj energie prostredníctvom fyzickej aktivity ako na zníženie svojho kalorického príjmu. Zrátané a podčiarknuté? Cvičenie je rovnako dôležité ako diéta, pokiaľ ide o udržiavacej fáze chudnutie, ak nie viac. Ostendorf však upozorňuje, že každý je iný. „Niektorí jedinci si môžu úspešne udržať úbytok hmotnosti prostredníctvom stravy aj pri menšom objeme fyzickej aktivity, zatiaľ čo iní potrebujú veľmi vysokú úroveň fyzickej aktivity,“ povedala. „Najlepšia stratégie je tá, ktorá funguje konkrétnemu človeku, takže skúšať rôzne veci, aby sme našli to, čo nám funguje, je dôležitým krokom k trvalému udržanie hmotnosti.

PÁČIL SA VÁM ČLÁNOK? ZDIEĽAJTE HO.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Scroll To Top
%d blogerom sa páči toto:
Sidebar
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.